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Cycle Lilith


"This exclusion of the outsider runs through the whole history of our culture. Exclusion of a
fear-inducing feminine element is always present." (Christa Wolf, author, from an interview to
'Medea. Stimmen').


"Above all, this includes the figure of Lilith, Adam's first wife, who is virtually excluded from
the biblical tradition as she was not only equal to Adam, but superior, yet she played an
important role in the ancient Sumerian and Jewish traditions." (Quoted from Andreas Weber,
"Fairy Spot: Medea - A Look Back to the Front!", Laudation)


The idea for the "Lilith" cycle originated in the desire to rethink and visualise in symbolic and
contemporary terms the "fear-inducing feminine element" found in women. I also believe that
it is women who carry this fear-inducing feminine element, an element which is epitomised in
the image of protohistorical Lilith. She appears to be the originator of unrest, the archetype
of a woman who is a disobedient, provocative, dissenting, emancipated, androgynous,
repulsive - yet strangely appealing at the same time.


My goal was to create a series of emotionally expressive women's portrayals. In one aspect
they represent a new, marginalised, provocative expression of femininity, revealing women
in all their beauty and otherness, while their other aspects are manifested through the use of
various symbolic elements. Some of these come from nature in the form of animals such as
the wolf or the spider, or flowers. Others are explicit inscriptions on women's skin which
sound somewhat pagan, such as "God does not exist" written in Russian on Lilith.3. Lilith.6
shows the lap of a dominatrix which looks oversized in perspective and is a symbolic
representation of an ’uberwoman’. The long hair of Lilith.9 is reminiscent of tree roots or
snakes. Another "fear-inducing feminine element" can be seen on Lilith.11 which depicts two
women who are apparently in love which each other. Lastly, Lilith.12 shows the portrayal of
a transgender person.


This symbiosis between the female body and certain symbols reveals a new dimension to
interpret meanings that are almost mystical. Nature in its origin is seen deeply interwoven
with the feminine element. A woman is the origin of everything, and she is nature herself, the
mother of all things living, or perhaps a witch.


My intent as a painter was to raise these questions through the ambiguous interplay
between “good and evil” taking place on the female body. I create this contrast on canvas
with the goal to achieve a tension that reaches deeply into the subconscious of the beholder.
Every painting is a symbiotically connected antithesis of the first mother and a witch, beauty
and ugliness, irritation and admiration, good and evil, light and shadow.


I present women in an exaggerated, stylised way and save them in a fixed visual form.
The "Lilith" cycle is a study of nature which is specifically female, and at least a part of it
relates to the modern woman. I aim to revive the archaic sacral element of life's origins found
in every woman. In this context women are more reminiscent of pagan goddesses than of
the Madonna with the Child, and this unorthodox vision is expressed in a contemporary form.


Zyklus Lilith

 

"Diese Ausgrenzung des Fremden zieht sich durch die ganze Geschichte unserer Kultur.
Immer schon vorhanden ist die Ausgrenzung des angstmachenden weiblichen Elements"
(Christa Wolf, Schriftstellerin, aus einem Interview zu 'Medea. Stimmen').


"Dazu gehört vor allem die Figur der Lilith, der ersten Frau des Adam, die von den biblischen
Überlieferungen quasi ausgeklammert wird, weil sie dem Adam nicht nur ebenbürtig,
sondern überlegen war, in den alten sumerischen und jüdischen Überlieferungen aber eine
wichtige Rolle spielte." (Zitiert aus: "Fee Fleck: Medea - Ein Blick zurück nach vorne!".
Laudatio von Andreas Weber)


Die Idee zum "Lilith"-Zyklus entsprang dem Wunsch, das aus männlicher Perspektive
"angstmachende weibliche Element" in einer Frau symbolhaft und emotional überhöht zu
bearbeiten und auf die Leinwand bringen.
Für mich schwingt in den Frauen, die dieses Element in sich tragen, das Bild der
frühgeschichtlichen Lilith mit: Lilith die Unruhestifterin, die Ungehorsame, die Provokateurin,
die Andersdenkende, die Emanzipierte, die Androgyne, die Ausgestoßene, die Abstoßende -
und doch zugleich die immerfort Lockende!


Mit meinem Zyklus habe ich eine Reihe emotional-expressiver Frauendarstellungen
geschaffen, die einerseits die Frau in ihrer ganzen Schönheit entfaltet, anderseits genau
diesem Symbolgehalt entspricht. Letzteren erreiche ich zum Beispiel durch bestimmte
Elemente aus der Natur (Wolf, Spinne, Blumen), Inschriften auf der Haut (Lilith.3 - "Gott
existiert nicht" auf Russisch), den perspektivisch vergrößerten Frauenschoß einer Domina
zur Darstellung einer Überfrau (Lilith.6) oder auch überlange, an Baumwurzeln oder
Schlangen erinnernde Haare (Lilith.9).


Die Symbiose aus weiblichem Körper und symbolischen Elementen eröffnet neue, durchaus
mystische Möglichkeiten der Interpretation, die Natur und Frau miteinander in Verbindung
setzen: Die Frau ist der Ursprung der Natur, sie ist die Urmutter alles Lebenden, heidnische
Göttin und Hexe zugleich. Ich bilde diese spannungsreichen Zusammenhänge derart ab,
dass in jedem Bild die Antithese zwischen "der Schönen und dem Biest", Irritation und
Bewunderung, Gute und Böse, Licht und Schatten zu finden ist.


Somit ist der Lilith-Zyklus eine Studie der weiblichen Natur, wie sie nicht unbedingt der
klassischen, männerdominierten Perspektive entspricht. Das archaisch-sakrale Element des
Ursprungs des Lebens in einer Frau, das in diesem Rahmen eher an die Heidnische Göttin
als an die Madonna mit dem Kind erinnert, soll wiederbelebt und in einer zeitgemäßen Form
zum Ausdruck gebracht werden.